علوم تشریح در پزشکی

این وبلاگ تصاویر و اطلاعات مفید و جالبی از علم تشریح و آناتومی در اختیار شما قرار می دهد.

علوم تشریح در پزشکی

این وبلاگ تصاویر و اطلاعات مفید و جالبی از علم تشریح و آناتومی در اختیار شما قرار می دهد.

سندروم تونل کارپال

 سندروم تونل کارپ یکی از شایعترین اختلالات اندام فوقانی می باشد که در نتیجه فشردگی عصب مدین در ناحیه مچ ایجاد می شود.در واقع هر عاملی که باعث کاهش سایز تونل یا افزایش سایز بافتهای داخل تونل شود علائم CTS را باعث می شود. CTS در خانمهای  ۴۰ تا۶۰ سال شایع بوده و اغلب به صورت دوطرفه می باشد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   Carpal Tunnel Syndrome یا سندروم CTS (تونل مچ دست) بیماریی است که در آن عصب میانی مچ دست فشرده می شود و در قسمت های مختلف مچ و انگشتان علایمی چون سوزش، بی حسی، درد، احساس سردی، کرختی و ضعف ظاهر می گردد. CTS در بین زنان بیش از مردان رواج دارد و سن بروز آن حوالی پنجاه سالگی است.

ادامه مطلب ...

لیزوزوم

لیزوزوم
هر یاخته یوکاریوتی دارای گروهی از اندامک های سیتوپلاسمی به نام لیزوزوم هاست که عمل اصلی آن ها گوارش درون یاخته‌ای و برون یاخته‌ای است. لیزوزوم ها کیسه‌ های محتوی آنزیم های هیدرولاز اسیدی یک غشایی هستند. غشای لیزوزوم شبیه غشای پلاسمایی است ولی مقدار لیستین آن زیادتر و ضخیم‌تر از غشای میتوکندری است و قابلیت تلفیق با غشاهای دیگر از جمله وزیکول های آندوسیتوزی را دارد که علت آن زیاد بودن لیپیدهای غشایی است. لیزوزوم ها در سلول های گیاهی، جانوری و تک سلولی ها وجود دارند. باکتری ها لیزوزوم ندارند. لیزوزوم ها را در حکم کیسه ‌های خودکشی و یا نارنجک درون سلولی می‌ نامند که تخریب غشای آن می ‌تواند موجب تجزیه مواد و اجزای درون سلول و در نتیجه لیزوزوم ها از غشا و ماده زمینه حاوی آنزیم های مختلف تشکیل شده است.

ادامه مطلب ...